Moeke Yarns: екопряжа з румунським “акцентом”

20

Коли понад рік тому я вирішила нарешті завести акаунт у інстаграмі, навіть не уявляла, наскільки багато цікавого там для себе знайду. І це не лише тисячі красивих картинок і натхнення до пошуку прекрасного у кожному дні. Ще ніколи не було навколо мене стільки людей, які в’яжуть, хай навіть це віртуальні друзі. І разом з тим я знайшла багато іноземних акаунтів, де можна трошки попідглядати за майстринями з інших країн. Одним із перших був профіль Moekeyarns, який створила Іоана Ван Доурзен. Moeke Yarns – пряжа з шерсті румунських овець, яку Іоана фарбує за допомогою натуральних барвників. Виглядає пряжа, як на мене, фантастично і колись я її обов’язково спробую “на спицю”. А поки вирішила взяти у Іоани інтерв’ю, щоб дізнатися більше про її ниточки і про те, чому вона взагалі цим займається і наскільки це складно. А ще тому, що таке виробництво, домашнє, екологічне, з шерсті місцевих овець – мрія, яку можна здійснити і в Україні, якщо дуже захотіти. І я б дуже раділа, якби у нас було щось подібне.

З Іоаною у нас було інтерв’ю-у-листах, і написано багато. Я зробила своєрідну есенцію нашої розмови, де у вільній формі переклала розповідь Іоани і виділила головне. Повний англійський текст подаю нижче, для англомовних читачів Іоани.

– Розкажіть нам, як усе починалося: чому виникла ідея робити власну екологічну пряжу?
– Усе почалося з відпустки у Румунії влітку 2013-го, коли вдома я знайшла нитки, спрядені вручну моєю бабусею 16 років тому. Я була вражена, що пряжа досі ціла. Після перших років життя у Нідерландах я почала сумувати за простим життям, яким жила в дитинстві на фермі у бабусі, де доглядала тварин і працювала на землі. Це моє коріння і попри те, що я покинула Румунію для академічної кар’єри, воно завжди зі мною.

Іншим поштовхом був мій своєрідний шлях «ентузіаста ниток». Я починала в’язати із дешевої, акрилової пряжі, але поступово зрозуміла, наскільки незадоволена якістю цього синтетичного полотна – мої роботи не тримали форму, електризувалися. Після усіх зусиль, які я вкладала у річ, результат мене розчаровував. Тому почала шукати альтернатив, пробувати нові види ниток. Згодом зрозуміла, що нитки з натуральних матеріалів і особливо шерсть, є надійнішими, менше електризуються і можуть добре регулювати температуру, почала використовувати тільки їх.

Усі ці події склалися докупи як шматочки пазлу – я хотіла працювати з натуральними нитками і зокрема із шерстю й робити речі своїми руками – це мій спосіб не губити зв’язок зі своїм корінням.

Перш за все мені потрібно було купити румунську шерстяну пряжу. Шукала тривалий час, нічого не могла знайти, а коли дізналася, що пасухи спалюють овечу вовну, бо не мають для неї покупців, це дуже засмутило мене – такий чудовий матеріал пропадає. Вирішила, що мушу зробити щось для спільноти, яка так багато дала мені, поговорила з братом і батьками й ми створили Moeke Yarns, практично на голому ентузіазмі.

moeke

– Чому бренд називається «Moeke Yarns»?
– Ідею подав мій чоловік. Пряжа, яку я хотіла створювати, мала нагадувати бабусину. «Moeke» – це давнє голландське слово, яке означає «стара пані», «бабуся». І оскільки тепер Голландія – мій «прийомний дім», здалося природним використати це старе слово.

18
Зразок, зв’язаний із пряжі “Elena”

– То яку пряжу ви виготовляєте?
– Обидві марки нашої пряжі, «Elena» і «Stela», зроблені з шерсті традиційних румунських порід овець. «Elena» – більш традиційна, класична пряжа, яка була у моєї бабусі. «Stela» – суміш грубшого типу вовни різних порід овець, вона міцніша і підходить для таких речей, як килими, тапки, сумки. Ми купуємо овечу вовну і виробляємо пряжу, користуючись послугами прядильної фабрики з дуже старими машинами, деякі з них виготовлені понад 100 років тому. Завдяки цим давнім технологіям пряжа власне спрядена, чимось нагадує ручне скручування і речі, зв’язані з цієї нитки, виходять доволі текстурними.

Отари, які дають нам шерсть, належать малим фермерам з регіону, де я виросла. Вибираємо ті, де є певні породи, тому що не вся шерсть підходить для виробництва пряжі, яку можуть використовувати для в’язання одягу. Деякі вівці мають дуже грубу шерсть – вона може бути колючою, а це не всі витерплять. На етапі виробництва від вовни до пряжі завжди залишається певна кількість відходів – ми видаляємо шерсть, яка є занадто брудною для обробки. Також не використовуємо шерсть з шиї, живота і задньої частини, тому що ця шерсть зазвичай грубша.

Наша пряжа містить певну кількість ланоліну, яку природньо має овеча вовна. Ланолін – речовина, подібна на віск, він допомагає відштовхувати воду і залишає шерсть вівці сухою під час дощу. Його можна змити з ниток теплою водою і миючими засобами, після цього вони стають м’якшими і «розкриваються». Ми не покриваємо пряжу ланоліном спеціально, лише миємо шерсть вівці перед виробництвом пряжі так, щоб частина ланоліну лишилася на ній. Наш процес виробництва пряжі цілком екологічний і не впливає на навколишнє середовище. Використовуємо тільки гарячу воду для видалення завеликої кількості ланоліну і бруду, а також ще один, спеціальний метод. У шерсті овець є їхній піт, який у поєднанні з водою і тривалим часом «вичікування» утворює щось на зразок натурального мила, яким можна очистити брудну вовну. На кілька днів можемо залишити вовну у водно-соляному розчині, щоб розчинити піт і бруд.

21
Нитки “Elena”, пофарбовані корою айви й розмарином, а також нефарбована пряжа

– Які барвники ви використовуєте для фарбування пряжі, як закріплюєте колір?
– Відштовхуємося від того, які природні матеріали є у нашому арсеналі. Фарбування рослинами непередбачуване і залежить від багатьох факторів, наприклад, де рослини виросли, коли їх зірвали, рівень рН води і, звісно, від пряжі, яку фарбують. Дозволяю рослинам самим вирішувати, яких відтінків і тонів ми досягнемо.

Найважче дотриматися однорідності кольору між партіями, завжди буде різниця. Навіть якщо візьмете ту саму кількість складників і точно відтворите процес, ви не можете контролювати кількість пігменту у рослинах. Також деякі рослини надійніші у плані фарбування за інші – наприклад, цибулиння, лушпиння волоського горіха, кора вільхи чи айви.

Закріплюємо колір за допомогою таких речовин як морилки або використовуємо галуни, які є нешкідливими для здоров’я. У деяких випадках – простий оцет. Певні барвники, наприклад, шкаралупа горіха, не потребують закріплення кольору. Залежно від рослин, якими ми фарбуємо, застосовуємо той чи інший закріплювач або поєднуємо їх.

– Яку кількість пряжі одного кольору ви виробляєте за раз?
– Щоб розуміти складність фарбування рослинами, варто знати, що більшість цих природних матеріалів вимагають пропорції 2:1 для отримання хорошого глибокого кольору. Пряжа об’ємна і потрібні великі посудини для її фарбування. Зараз ми фарбуємо пряжу партіями по 2 кілограми, а у майбутньому плануємо фарбувати по 5 кг.

my
Пряжа з весняної колекції Moeke Yarns

Недавно ви представили свою першу колекцію. Звідки брали натхнення до створення кольорів?
– Я люблю змішані відтінки, які можна отримати, фарбуючи пряжу рослинами. Метою було зробити колекцію, яка відображає мої почуття до села, де я виросла і де ми зараз виготовляємо Moeke Yarns. Лейтмотив колекції – тихий, простий стиль життя, який досі підкоряється природнім ритмам землі і зміні пір року. Тому впродовж тривалого часу я збирала рослини з ферми батьків – листя, гілки, кору, лушпиння. Я знала, що відтінки, які ми отримаємо, будуть тонами коричневого і жовтого, такими земляними кольорами. Був момент, коли мені хотілося додати трохи контрастних червоних тонів, але відмовилася від цієї ідеї, нам не потрібно сильних, агресивних відтінків, більше хотілося спокійних і тих, які навіюють ностальгію й меланхолію за дитинством.
Зараз ми з батьками вирішили цілеспрямовано вирощувати рослини, які можемо використовувати як барвники, для наступних колекцій. Мої батьки загалом відіграють ключову роль у нашій справі – очищують, миють і фарбують шерсть.

14
Пончо, зв’язане із пряжі Moeke Yarns майстринею Maaike

– На яку категорію покупців розрахована пряжа? Хто в ній зацікавлений і чи може стати така пряжа більш популярною за фабричну, на вашу думку?
– Ментальність споживачів змінюється. Покупці дедалі частіше цікавляться походженням пряжі і способом її виробництва. Такі маленькі компанії, як наша, ніколи не зможуть рекламувати себе на рівні великих фірм. Але соціальні мережі, інстаграм, фейсбук, блоги є хорошим способом просувати таке виробництво невеликих масштабів. Перевага соцмереж і в тому, що ми можемо «навчати» своїх покупців – показати, як робиться пряжа, розповісти про різні породи овець і характеристики їхньої шерсті. І крок за кроком ці маленькі зусилля, я вірю, зможуть змінити думку споживачів. Хто зна, можливо у майбутньому ми зробимо невелику революцію у світі пряжі.

Усі фото взяті з офіційного сайту, фейсбуку, а також інстаграму Moeke Yarns. На сайті є перелік магазинів, де можна придбати пряжу, а також дуже цікавий майстер-клас, як у домашніх умовах пофарбувати пряжу за допомогою лушпиння цибулі. Я вже збираю лушпиння 😉

********************************************************************************

Moeke Yarns: ecoyarn with Romanian “accent”

Interview with Ioana van Deurzen, who create Moeke Yarns – natural dyed yarn originally from Romania.

11073493_830591967010684_1446392337162219628_n
Spring collection of Moeke Yarns

– Tell us how it all began: how and why was the idea of making ecological yarn on your own born?
– It all began with a holiday in Romania in the summer of 2013 when I discovered some yarn that was handspun by my grandmother 16 years ago, before she passed away. I was impressed that the yarn was still intact after all these years. That yarn had a lot of sentimental value for me – my grandmother raised me and my brother and all our childhood memories include her. She was a gifted woman – she could spin, weave, knit, hand stitch and sew. Those times, during the communist regime, most women had to make clothes out of necessity and not as a hobby. I remember my grandmother always busy making socks or vests or weaving bed throws. The yarn that I found was handspun for new projects that, in the end, she did not manage to complete.

But finding the yarn was just one part of the story. The other part involves my personal journey as a fiber enthusiast. I live now in The Netherlands where I am about to get a PhD in Sociology and creative working with yarn was my hobby during the last 4 years. I started using cheap, acrylic yarns but gradually I grew unsatisfied with the quality of this synthetic fiber – my projects did not hold shape and they were also very static. After all the effort I put into making something I was very disappointed by the finished projects. So I started to look at the alternatives, to try out new fibers. I found out that natural fibers, and especially wool, are much more robust, less static and they can regulate the temperature efficiently. I fell in love with this fiber.

My search was also accompanied by more awareness of the distance between consumers and producers in the nowadays society and especially in The Netherlands. People buy things from the supermarkets and shops but they do not really know how these things were produced, where do they come from and how were they made. I was used to the Romanian way of life – buying products from local farmers and manufacturers, growing food or making things myself. After the first years living in The Netherlands I started to miss the simpler life that I experienced as a child, when I was enjoying my life on my grandmother’s farm, taking care of animals and working the land together with them. These are my roots and even if I left Romania to follow an academic career, these roots never left me.

So, all these developments came together like pieces in a puzzle – working with natural fiber and especially wool and making things with my own hands is my way to reconnect with my roots. Then, finding my grandmother’s yarn triggered the question: can I buy Romanian wool yarn? I searched and searched and I could not find any, but I did find out that shepherds were burning the fleeces because they did not have buyers for them. I felt very sad because of the terrible reality in Romania – such a beautiful and precious resource like the Romanian wool was left to perish. So, I decided that I have to do something for the community that gave me so much when I was growing up. I talked with my brother and parents and we started together Moeke Yarns from barely nothing.

– Why did you name your brand “Moekeyarns”?
– Well, actually my husband had the idea of this name. The yarn that I wanted to create had to resemble the yarn that my grandmother would have used and “Moeke” is an ancient Dutch word for “old lady” or “grandmother”. And since nowadays The Netherlands is my adoptive home, it seemed only natural to use this old Dutch word.

fern

– What kind of wool do you use? Do you buy it in the form of readymade yarn or you have your own production? Is all wool generally suitable for the production of yarn? Are there any wastes?
– Both “Elena” and “Stela” yarns are made from wool that come from traditional Romanian sheep breeds. The difference between them is the type of sheep that provided the wool. “Elena” is the classic RomaniaI yarn like I remember my grandmother had. “Stela” is a mix of more coarser type of wool from different breeds – is more durable and therefore more suited for sturdy items (slippers, carpets, pouches).

The flocks that gave us the wool belong to small farmers that we found in the region where I grew up. We buy the raw fleeces and we deal with the production of the yarns ourselves. We selected the flocks that have certain breeds, because not all wool is suitable for making yarn that can be used to make clothes items for instance. Certain sheep have wool that is too coarse – this wool will be scratchy and not many could tolerate it. It took us quite some time until we found flocks that have a mix of sheep with wool that is suitable to make yarns for knitting or crocheting.

The production from fleece to yarns always has some degree of waste – the fleece needs to be skirted, that means, we remove the wool that is too dirty to process. Also, we remove the wool around the neck, belly and rear, because this wool is usually coarser than the rest. And washing also results in waste water. However, we use a process that is ecologically friendly and this reduces the environmental impact. Our method is similar to the suint fermentation method. Suint is the sweat of the sheep that, together with the grease on the wool, water and many days of waiting creates a kind of natural soap that helps clean the dirty fleeces. We use only hot water to remove much of the lanoline and the dirt that detached from the wool after the fermentation process.

19

– In general, do people in Romania produce many yarns by hand nowadays? I mean usual unpainted yarn? To what extent is this phenomenon widespread? And how many sheep are there in Romania nowadays? Ukraine is also engaged in sheep breeding but sheep population is constantly decreasing.

– I believe that nowadays most people who have a couple of sheep prefer to discard the wool than to process it. At least, this is my experience. There are some places where local associations try to keep the wool processing traditions alive and even make a way of living from it. But it is far from what I remember when I was a child when wool processing on small household scale was a rule not an exception.

I am not sure of how many sheep are there in Romania today, but I know that the numbers are very high. However, the preference is toward meet and milk producing breed and very little for fiber production.

– Wool is often quite coarse, especially clean. Do you use any technologies for making yarn softer?
– No, definitely not. We treat the wool in a gentle way while cleaning it. We remove the vegetal matter by hand. Then the fleeces stay in a solution of water and salt for a few days, allowing the sweat and the dirt to dissolve. Next, we use only hot water in order to remove most of the lanoline and the dirt. A custom made tumbler and a fiber opener helps remove the remaining of the dirt. We keep it simple, following the same process that traditionally would have been use to clean the fleece. As a result our yarn still has some lanoline on it. When washed, the yarn will soften and bloom while releasing some of the protective lanoline layer.

coral

– What colorants do you use to dye yarn? Where do you learn that you can use one or another natural material for dyeing?
– The use of natural dyes is a tradition in Romania – women have done this for centuries and there is quite a lot of knowledge on what plants and flowers can be used. For me it was a passion and I discovered myself, experimenting, what are the most reliable natural sources of dyes. I am still learning, using books and the internet – an invaluable source of information. However, I want to remain as much as possible true to the Romanian heritage and most of the plant material comes from around my parents’ farm and village.

– How do you match colours and shades ? Do you begin from plants or other materials that can be used for dyeing yarn or plan to get a certain colour yarn and seek appropriate material?
– I think these are two possible ways one can take in order to reach a colour range. I prefer the first way because of several reasons. First, dyeing with plants is very unpredictable and depends on many factors, for instance where the plants come from, when it was foraged, the pH of the water and most importantly, the yarn that is dyed. Because of this, it is very difficult to start from the colour and then choose the plant to dye with – dyeing with plants is not an exact science.

Second, I like to use what nature gave us, to use local plants as much as possible. I am not going to choose an exotic plant dye over a local one unless there is no other alternative. So, I prefer to mostly let the local materials decide for me what tones and shades we will achieve. In this way, Moeke Yarns will be even more a reflection of the Romanian village where it is made. Of course, I know what kind of colour a plant can give but the precise tone and shade, that is impossible to tell beforehand.

10410373_802029616533586_8530836919179655267_n

– How do you achieve uniformity of dyeing and fix colour?
– Uniformity is very difficult to achieve. At this moment we dye only a limited quantity in one go and so, there will always be some difference between one batch and the other. Even if you would replicate exactly the same quantities and the same process, there will still be some difference – that is because you cannot control the amount of pigment in plants. Still, some plants are more reliable than others – for instance onion skins, walnut husks, alder or quince bark. We are still experimenting with natural dyes in order to find the most trustworthy plants regarding the expected results after dyeing.

Color fixation can be achieved with substances that are called mordants. Alum is the most known and also is considered to be harmless for health. The simple vinegar is in some cases also used to fixate the color. And some dyes – for instance walnut, do not need a mordant. Depending on the plant that we use for dyeing, we use one or a mix of these fixating agents.

– I know that many manufacturers cover their yarn with wax, which washes away after the first wash. Do you have something like that?
– Because of how we process our yarns, both “Elena” and “Stela” retain some of the protective layer of lanoline that the sheep wool naturally has. The lanoline is in fact a wax that helps repel the water and keep the sheep protected and it can be removed with warm water and detergents. As I said, in our case, we do not cover the yarn with lanoline, we just wash the wool in such a way that part of the lanoline remains on the yarn.

11006_750633198339895_6818574431126692846_n

– To what degree yarn is twisted?
– Both “Elena” and “Stela” are processed in a traditional spinning mill that has very old fashion machines. These machines are the ones that were used to spin the traditional yarns and we choose them on purpose for this reason. Some were made over 100 years ago. The yarn is not twisted but spun, it is a single type yarn, and it resembles a lot the hand-spun yarn. By this I means that it is not perfect and uniform. Because of this spinning method, the yarn gives a lot of texture.

– What difficulties were you facing with in the production process?
– The most important difficulty is that we started from zero and we had to figure out how to organize the whole process of production. Last year was the first year and a period of learning. This year we will take the experience and lessons accumulated and we will improve upon by developing the infrastructure and the procedures. Washing is a very important step that we need to perfect. The problem is that there are no semi-industrial facilities left that we could visit and get inspired. Then, we are determined to keep our production eco – friendly and thus, we refuse to use industrial solutions. Our commitment to use traditional non-invasive methods of production leads to difficulties that we still need to solve and perfect.

– I know that your parents help you in the production of yarn. What is their role in the process?
– My parents are very important. What we did last year would not have been possible without them. They are the ones that did the cleaning and washing of the fleeces. They also dyed the yarns from our spring collection. For this year they will also plant and care for a dyer’s garden, in order for us to be able to cultivate and gather our own plants. So, I can wholeheartedly say that Moeke yarns is truly a family enterprise where me and my brother together with our parents are working together to build a legacy for the future.

12
Pattern knitted with Moeke Yarns Stela designed by Knit Graffiti Designs

– Do you use in the production of yarn national Romanian people’s secrets? Which? In old times there was no factory production of yarn and people did everything by hand.

– As I explained before, our methods of production are very simple, archaic even. By asking some women in the village I found out that using hot water was the way washing of the fleeces was done. I also found out some tricks from fiber enthusiasts in The Netherland – for instance to let the fleeces to stay in salty water for a couple of days. And the spinning of the yarn is done using archaic machines that need knowledge transmitted from spinner to spinner. In fact the spinning mill was transmitted from generation to another generation and the two brothers that run it now know everything about their machines from experience and from working there with their father.

– How long is the production process of yarn? From wool gathering to the point where you get coloured skein?
– It depends. Last year it took us quite a lot of time because we started from scratch with everything. We are also depending on the good weather – the washed wool needs to dry and we do that mostly outside, in the sun. Then, the cleaning and washing of the fleeces takes us quite a lot of time because the sheep live outside most of the year and their wool is quite dirty. In this respect, the preparation for spinning takes most of the time, while the spinning is done quite fast. Dyeing is also a time consuming activity because we need to forage most of the plants. Also, at this moment we do not have yet a well-organized workshop for dyeing, this is something that we need to perfect this year.

– What consignments of one color yarn do you produce in one time?
– To understand the difficulties of dyeing with plants, think about the following: most dyeing materials need a ratio of 2:1 in order to achieve a good deep color. So, 2 kg of flowers for instance for 1 kg of dry yarn. Yarn has also volume, so in order to be able to dye large quantities at once you will need very big pots. At this moment we can dye around 2 kg in one batch, and we are very happy with this. For the future we aim to increase this capacity to 5 kg per batch.

 –You have recently released your first collection. Where did you get an inspiration when choosing colours?
– I love the muted shades that you can get when dyeing with plants. My aim was to create a collection that reflects my feelings toward the village where I grew up and where Moeke Yarns is made now. I wanted to reflect a quiet, simple life-style, still following the natural rhythms of the land and seasons. So, last year I gathered plants from my parents’ farm – leaves, twigs, bark and husks. I knew that the shades that we will get using them would be earthly tones of browns and yellow. I also wanted to add some contrasting red tones, but again, we did not want strong aggressive shades, but quiet and suggesting the nostalgia and melancholy that touch me when thinking back at my childhood on the country side.

11209486_857983030938244_8270088294723156788_n
Poncho knitted with Moeke Yarns designed by Maaike

 –To what extent this type of yarn is needed for buyers? How many people are interested in it? And does such yarn, in your opinion, have a potential to be more popular than the factory made yarn?
– I think that consumers ‘mentality is changing. Fiber enthusiasts are more and more aware of the differences between synthetic yarns and yarns made from natural fibers. Also, I notice a movement toward inquiring more about the origin of the yarns and about the methods of production. Cottage-yarns or yarns that use locally produced wool become more and more interesting for people who appreciate quality over quantity, who understand that by buying these types of yarn they are sustaining the local economy and that they make a difference in the life of the small producers and farmers.

Small companies like we are, we are never going to have the financial power to advertise and use marketing techniques available to big companies. However, social media, such as Instagram or Facebook or personal blogs, can be powerful tools to advertise these small-scale produced yarns. Another advantage of the social media is that we can educate consumers – we can show them the advantages of using natural fibers, we can show them how the yarn is produced, we can inform them about the different sheep breeds and the characteristics of their wool. And step by step, these efforts could make a change in how the consumers think about yarns, and who knows, in the future, we could whiteness a small “revolution”.

– How do you look for offline shops which will be ready to sell your yarn? What tools do you use for promotion and advertising your brand?
– This first year I only used social media to promote Moeke Yarns. Instagram is an amazing tool that, by using the power of images, makes more for brand-building than a thousand words. Facebook can also be useful, although I prefer Instagram to slowly grow a network of admirers and followers that share our values and love for natural fibers.

As for the shops that sell Moeke Yarns – I found them via internet, participating to local craft fairs and following the recommendation of customers. But finding shops is not the hardest part, the hardest part is to find the shops with the right customers that embrace the same values as we do and that would love to get to know Moeke Yarns.

All photos are taken from official site, facebook and instagram accounts of Moeke Yarns.

Advertisements

7 thoughts on “Moeke Yarns: екопряжа з румунським “акцентом”

  1. Дякую дуже за інтерв’ю. 🙂 Я теж за цим акаунтом стежу. Але моєї англійської не достатньо для повного розуміння, що ж там відбувається. Здогадувалась, що то невеличке виробництво пряжі, але в основному просто насолоджувалась гарними картинками.

    Подобається

  2. Fantastic to read and learn more about the process of making these beautiful Moeke yarns. I will always favor the natural made yarns and I support all those who make them in a sustainable way. Good for animals, good for people, good for culture and for the environment !

    Подобається

  3. ооо, я теж стежу за нею давно) тематичний і гарний акк і праця!! Ще дуже подобаються роботи дівчини з Японіїї – junkookamoto212

    Подобається

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s