Ольга Токарчук “Бігуни”

Processed with VSCOcam with t1 preset

Шкодую, що не маю звички одразу записувати всі свої думки і враження. Бо більшість з них у вирі буденності губляться й лишається лише доволі розмите враження зі знаком “плюс” або “мінус”. “Бігуни” Ольги Токарчук однозначно у плюсах. Бо для мене немає кращої книжки, ніж мандрівні нотатки. А якщо вони ще й пересипані історіями про людей, найдивнішими й найнезвичнішими фактами, які можна дізнатися хіба отак випадково, і ніколи – цілеспрямовано шукаючи, і усе це до ладу складено у слова – книжка має шанс стати однією з улюблених. Це такий калейдоскоп нових вражень, які отримує мандрівник під час подорожей і ділиться з нами. Історії про Австралію, де при в’їзді твої черевики мають очистити від спор рослин з інших континентів, аби не зруйнувати екосистему, чи про продавців імен у Індії, чи про симетричність островів у різних частинах світу – крутяться-крутяться у голові.

Окремо про переклад. Коли брала у Світлани цю книжку, мала перестороги щодо добре вичитаного і просто доброго перекладу, бо “Фоліо” з цим часом косячить. Але Остап Сливинський дуже майстерно переклав українською польські думки Токарчук, і одруківок я теж не знайшла, це мене дуже втішило.

Ну і дві мої улюблені цитати. Не просто красиві слова, а наша реальність як вона є, світ у полоні технологій і екологічна катастрофа очима Ольги Токарчук:

Я – громадянка Мережевої держави… Мій телефон завжди, тільки-но я сходжу з літака, інформує мене, в якій провінції Мережевої держави я опинилася.  Повідомляє необхідні телефони й адреси, пропонує допомогу, так наче зі мною щось от-от має трапитися. 

Зі змішаними почуттями згадую одну далеку подорож, коли я опинилася поза покриттям будь-якої мережі. Телефон спершу панічно шукав будь-якої точки опертя, але даремно. Його повідомлення здавалися дедалі істеричнішими. “Не знайдено жодної мережі,” – не вгавав він. Потім, здавшись, лише дивився на мене порожньою квадратною зіницею – безглузда іграшка, шматок пластику.

Мені це нагадало одну стару гравюру, на якій мандрівник досягає краю світу. Зачудований і приголомшений, він відкидає убік свій вузлик і зазирає назовні, поза мережу. Тому мандрівцеві з гравюри пощастило: він бачить зірки й планети, старанно посаджені на небі. Чує музику сфер. 

Нас позбавлено того подарунка наприкінці подорожі. Там, де закінчується Мережа, є лише тиша.

******

Ми є свідками появи на Землі нових істот, які вже підкорили всі континенти і більшість екологічних ніш. Вона стадні, переносяться вітром, легко долають великі відстані. 

Зараз я бачу їх з вікна автобуса – цих повітряних медуз, цілі їх стада, які кочують пустелею. Окремі особини судомно тримаються окремих пустельних рослинок і голосно тріпочуть на вітрі – може, вони так спілкуються. 

Спеціалісти кажуть, що пластикові пакети – це нова форма існування, вони перевертають навспак споконвічні закони природи, адже складаються з самої лише поверхні і ця внутрішня порожнеча, ця історична відмова від будь-якого вмісту дає їм несподівані еволюційні переваги. Вони мобільні й легкі. Чіпкі ручки дозволяють їм хапатися за предмети або інших істот і таким чином розширювати свій ареал. Вони розмножилися на передмістях і сміттєзвалищах, а через кілька вітряних сезонів уже були на далекій провінції, серед глухих пустищ. Вони заволоділи величезними територіями – від перехресть великих автострад до далеких пляжів і приморських скель, від спорожнілих майданчиків перед супермаркетами аж до кістлявих гімалайських схилів. На перший погляд вони здаються тендітними й тонкими, але це ілюзія – вони довговічні, майже незнищенні, їх легкі тіла розкладуться приблизно за триста років.

Однозначно рекомендую до прочитання, особливо тим, кому бракує нових вражень і цікавої інформації у художніх книгах.

Залишити відповідь

